Parlamentul European  si cetateanul european: Ombudsman, Posta cetateanului, Forumuri Cetatenesti



    1) Ombudsmanul European
    Ombudsmanul, sau Avocatul Poporului, este ales de catre Parlamentul European, actualul mandat fiind detinut de Dl. P. Nikiforos Diamandouros, fost ombudsman national al Greciei. Ombudsmanul poate candida din nou dupa ce ii expira mandatul. Aceasta structura se instituie pe baza Deciziei Parlamentului European privind regulamentele si conditiile generale ce guverneaza activitatea si responsabilitatile Ombudsman-ului.
    Asadar, institutia Ombudsmanului poate fi privita ca institutie cu rol in adancirea integrarii din mai multe motive. Unul este faptul ca orice cetatean al unui stat membru al Uniunii sau cu resedinta intr-unul dintre statele membre, poate adresa o plangere Ombudsmanului European. Alt motiv ar fi acela de a investiga plangerile privind cazuri de administrare defectuoasa in activitatea institutiilor si organelor Uniunii Europene (UE) cum sunt: Comisia Europeana, Consiliul UE si Parlamentul European- din categoria institutii, iar din categoria organe putem exemplifica prin: Agentia Europeana pentru Medicamente si Fundatia Europeana pentru Imbunatatirea Conditiilor de Viata si de Munca. Tribunalul de Prima Instanta si Tribunalul Functiei Publice nu se incadreaza in competenta Ombudsmanului.

2) Posta cetateanului este acea structura administrativa ce apartine de Birourile de Informare ale PE si catre care cetatenii pot adresa solicitari in privinta domeniilor de activitate ale PE. Astfel de intrebari pot fi:
    “- informatii despre structura, organizarea si competentele Parlamentului European
    - activitatea parlamentara(rezolutii, dreptul la petitie, intrebari si interventii ale parlamentarilor)
    - legislatia in vigoare(dreptul primar si secundar si acordurile internationale)
    - pozitia PE in toate domeniile de competenta ale UE”

Infiintata din 1997, aceasta institutie a fost conceputa in vederea „deschiderii unui dialog direct intre PE si cetatenii Uniunii” . Este specific acestei institutii faptul ca prin mijlocirea de catre Posta Cetateanului, cetatenii pot sa inainteze anumite propuneri sau observatii cu privire la domeniile de competenta ale Parlamentului European.

3)Forumurile Cetatenesti
    Forumurile Cetatenesti sunt organizate de catre Birourile de Informare ale Parlamentului European in statele membre. Scopul acestor forumuri este acela de a implica cetatenii UE in dezbaterea referitoare la diverse teme europene . Forumurile s-au organizat la inceput doar in 5 state membre, iar din anul 2006 se organizeaza in majoritatea statelor membre, constituindu-se ca un mijloc de comunicare permanent. Acestea se organizeaza la nivel local sau regional si confera un cadru de discutie si dialog intre cetateni, reprezentanti ai autoritatilor, institutiilor si organizatiilor de la nivel national, regional sau local (membri ai Parlamentului European, autoritati si ONG-uri locale si regionale, reprezentanti mass-media) pentru dezbaterea temelor europene si a valentelor acestora in viata cotidiana.  
Temele pot fi alese si in functie de anticiparea nevoii de dialog pe o anumita tema intr-o anumita regiune. Mai mult, faptul ca identitatea politica a UE, cu 27 de state astazi, nu se bazeaza in primul rand pe pre-existenta unei identitati sociale si culturale  puternic percepute face ca practicile institutionale de acest tip sa capete o si mai mare importanta. In acesti parametrii, institutiilor politice le revine rolul de a promova practici ale cooperarii politice facand oamenii sa se simta legati prin institutiile la care participa .   Prin urmare, tipul de evenimente de tipul forumurilor cetatenesti, initiative ale Parlamentului European,  au un potential rol activ in intarirea comunitatii politice europene, deci, si a integrarii.



Autor: Sorina Slusarec

Scrie-ne!

Email:
Titlu:
Mesaj: